Het water van Hépar kopen

Ontdek de 10 gepersonaliseerde adviezen om uw transit op peil te houden.

Ik ben

Les joies de la grossesse

Aan de hand van 3 filmpjes belicht Hépar zonder taboes de typische zwangerschapskwalen en dan vooral constipatie, waarvan gemiddeld 1 zwangere vrouw op 2 last heeft.

Ontdek de nieuwe Hépar-campagne "Happy Pregnant” en deel jouw kwaaltjes op de sociale netwerken met de hashtag #HappyPregnant!

Bekijk de filmpjes

1

Zwanger,
maar geconstipeerd!

Omdat de zwangerschap gepaard gaat met fysiologische en hormonale veranderingen, kan de transit van de zwangere vrouw tijdelijk vertragen.

Neem daarom deze 4 belangrijke gewoonten aan:

  • - Drink! Gedurende deze negen maanden heeft uw lichaam behoefte aan meer dan 2 liter water*, om te voldoen aan uw behoeften en die van de baby. Voor wat variatie wisselt u water, thee, kruidenthee, water met siroop, ... af. En de kers op de taart: het natuurlijk mineraalwater Hépar® heeft een bewezen effect op de transit** en kan dus een doeltreffende oplossing zijn om uw constipatieproblemen op te lossen.
  • - Neem uw tijd! , Hou niet op, neem uw tijd als u naar toilet gaat en respecteer een regelmatig ritme. Het is geen race tegen de tijd...
  • - Beweeg! Het is niet omdat u zwanger bent, dat u niet mag sporten en er zijn heel wat geschikte vormen van beweging (te bekijken met uw arts of sportcoach).
  • - Eet vezels! Eet minstens 25 g vezels per dag om ervoor te zorgen dat u een harmonieuze transit behoudt. En die vezels, waar vindt u die? Makkelijk: in plantaardige voeding zoals vers of gedroogd fruit, groenten of graanproducten.

Als de problemen echter aanhouden of als de pijn te hevig wordt, praat er dan over met uw arts of de pediater.

*Zwangere vrouwen wordt aangeraden 2,3 l water per dag te drinken, het vocht uit de voeding inbegrepen. EFSA 2010.
**Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Bronnen

World Gastroenterology Organisation. Constipation : une approche globale. Novembre 2010.
Zeitoun JD et de Parades V. Constipation chronique chez l’adulte. Presse Méd. 2013;42(9)1176-1185.
Zielinski R, Searing K, Deibel M. Gastrointestinal distress in pregnancy: prevalence, assessment, and treatment of 5 common minor discomforts. J Perinat Neonatal Nurs. 2015;29(1):23-31.
Dupont C, Campagne A, Constant F. Efficacy and safety of a magnesium sulfate-rich natural mineral water for patients with functional constipation. Clin Gastroenterol Hepatol. 2014;12:1280-7.
EFSA. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water. 2010.

2

Een rustige zwangerschap

Ondanks de clichés is een zwangerschap niet enkel een periode waarin u kunt rusten (of het nu een eerste kind is of niet) en kan het zelfs een beetje beangstigend zijn.
Om u te ontspannen, geven we een voorbeeld van een relaxatieoefening die u elke dag kunt doen:

  • - Ga naar een rustige kamer, ver van alle geluidshinder. Laat uiteraard uw gsm en elk toestel dat u tijdens dit momentje voor u kan storen, uit de kamer.
  • - Ga languit liggen op uw zij en trek de benen op tot een fœtushouding;
  • - Sluit de ogen, adem in door de neus en adem uit door de mond.
  • - Verander na 5 minuten van kant.
  • - Gun uzelf elke dag 10 à 15 minuten rust in deze houding.
  • - Sluit de sessie af met een groot glas Hépar®, een natuurlijk mineraalwater met een bewezen effect op de transit*.

Als de problemen echter aanhouden of als de pijn te hevig wordt, praat er dan over met uw arts.

*Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

3

Yoga: dé bondgenoot
van zwangere vrouwen

Het staat vast: een sedentaire levenswijze doet het risico van constipatie toenemen. Regelmatig een fysieke activiteit beoefenen, is dus aan te raden. Onder de activiteiten die geen risico inhouden voor u of de baby, staat helemaal bovenaan het lijstje zwangerschapsyoga!

En natuurlijk vergeet u zich niet te hydrateren tijdens uw yogasessie. Denk eraan om water te drinken, zoals Hépar®*, bij het sporten.

Hier zijn 2 geschikte houdingen voor zwangere vrouwen:

*HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Bronnen

http://www.topsante.com/maman-et-enfant/grossesse/la-grossesse-au-quotidien/yoga-3-postures-pour-les-femmes-enceintes-62049

  • De vlinder

    Ga op uw rug liggen met geplooide knieën, de voeten vlak op de grond, de uitgestrekte armen vormen een rechte hoek met uw borst, adem rustig.

  • Handen tegen de muur

    Ga rechtop staan met uw rug en de handpalmen tegen de muur en buig voorover, zodat uw buik naar beneden hangt. Met deze oefening stretcht u de onderrug.

4

Zwanger en sportief

Fysieke activiteit is van essentieel belang om in vorm te blijven, om een gezonde levensstijl te behouden en de darmtransit te stimuleren. Dat is uiteraard ook zo tijdens een zwangerschap!

Is het moeilijk om een 'echte' sport te beoefenen? Probeer dan dagelijks minstens 30 minuten te wandelen of doe een gelijkwaardige inspanning.

Hebt u daarentegen net zin om u in te spannen? Denk dan aan wandelen, zwemmen, stretchen, pilates of yoga.

Om u te hydrateren, is het van essentieel belang om te drinken voor, tijdens en na uw sportsessie. Denk aan Hépar® dat u op een natuurlijke wijze helpt bij het dekken van uw magnesiumbehoefte en dat uw darmtransit stimuleert*. Een heel handige oplossing om u goed te hydrateren tijdens heel uw zwangerschap, een periode waarin uw behoefte aan water groter is**.

En aarzel vooral niet om raad te vragen aan uw arts of vroedvrouw over welke sport geschikt is in uw fase van de zwangerschap!

*Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.
**Zwangere vrouwen wordt aangeraden 2,3 l water per dag te drinken, het vocht uit de voeding inbegrepen. EFSA 2010.

Bronnen

http://www.inpes.sante.fr/CFESBases/catalogue/pdf/1060.pdf
PNNS. http://www.mangerbouger.fr

5

Gezond eten
tijdens de zwangerschap

Als u zwanger bent, let u natuurlijk extra op wat u eet en daar hebt u gelijk in.

Het is immers belangrijk om ervoor te zorgen dat u voldoende voedingsstoffen opneemt voor uw baby en uzelf, met name enkele heel belangrijke. Het gaat onder meer om vitamine B9 (of foliumzuur), vitamine D, calcium, ijzer en jodium. Een evenwichtige voeding zal u de hoeveelheden bieden die u allebei nodig hebt.

Naast dit algemeen voedingsadvies, is het misschien nodig dat u uw voeding aanvult met geneeskundige supplementen, maar enkel op voorschrift van uw arts of vroedvrouw.

Wilt u weten hoe u op een natuurlijke manier aan deze voedingsstoffen geraakt? Hier volgen enkel voorbeelden:

Bronnen

PNNS. www.mangerbouger.fr. Consulté le 14/04/2016.
Zielinski R, Searing K, Deibel M. Gastrointestinal distress in pregnancy: prevalence, assessment, and treatment of 5 common minor discomforts. J Perinat Neonatal Nurs. 2015;29(1):23-31.
Anses. Table Ciqual 2013.

  • Vitamine B9

    Deze vitamine vindt u in hazelnoten (njam!), groene bladgroenten (spinazie, veldsla, broccoli, ...), eidooier en bepaalde ontbijtgranen - die in dat geval verrijkt zijn met vitamine B9.

  • Vitamine D

    Deze vindt u in vette vis (haring, zalm, sardines, ...), waar u dus lekker van kunt smullen, en in bepaalde melkproducten verrijkt met vitamine D.

  • CALCIUM

    Calcium zit onder meer in melkproducten (melk, kaas, yoghurt, ...), maar, in tegenstelling tot wat velen denken, ook in andere voedingsmiddelen! Zo zit er ook heel wat door ons organisme goed opneembare calcium in kolen, broccoli, sardines, witte bonen, maar ook in bepaalde natuurlijke mineraalwaters die 'mineraalrijk' zijn.

  • IJZER

    IJzer vindt u in hoofdzaak in vlees en zit ook soms in verrijkte graanproducten. Ook brood bevat ijzer, maar slechts een verwaarloosbare hoeveelheid. Maar omdat we dagelijks veel brood eten, zorgt het uiteindelijk toch ook voor een goede ijzerbijdrage.

  • JODIUM

    Jodium vindt u van nature uiteraard vooral in zeevis, maar ook in soja of melkproducten.

6

Zwanger? Wandel!

Om in vorm te blijven, is het aan te raden om 30 minuten per dag te wandelen of het equivalent hiervan te sporten. Deze aanbeveling geldt ook voor zwangere vrouwen (tenzij er natuurlijk contra-indicaties zijn). Door actief te blijven, zoals door te wandelen, kunt u immers uw gewicht onder controle houden, zorgen voor een goede fysieke conditie, stress beperken en de transit verbeteren die kan verstoord raken tijdens deze bijzondere periode.

Om uw sportsessie te optimaliseren, zorgt u voor goede sportschoenen en kledij waarin u zich comfortabel voelt. En vergeet niet uw fles Hépar®* mee te nemen om u te hydrateren tijdens uw wandeling!

*HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Bronnen

PNNS, Activité physique et santé, arguments scientifiques, pistes pratiques. 2005
PNNS. www.mangerbouger.fr

7

Waar vindt u vezels?

Als zwangere vrouw moet u 25 g vezels opnemen per dag. Maar waar haalt u die? Hier zijn enkele ideeën Er zijn 6 voedingsmiddelen die erg vezelrijk zijn, waar we niet vaak aan denken en die eigenlijk heel makkelijk zijn om op te nemen in uw dagelijkse voedingsroutine:

  • - Kaneel: De koningin van de specerijen! Bestrooi er uw compotes, appeltaarten of muesli mee.
  • - Tijm: Dit zuiderse, bloeiende kruid is heerlijk op groentetaart.
  • - Gedroogde kokosnoot: Dit heerlijke poeder past heerlijk bij desserts op basis van chocolade.
  • - Amandelen: Een must voor de smaakpapillen en de gezondheid. Strooi geschaafde amandelen over uw vruchtentaarten, eet ze heel als tussendoortje, of voeg ze toe aan uw ontbijtgranen.
  • - Gedroogde vijgen: Heerlijk om zo te eten als vieruurtje, of in stukjes om een fruitsalade een originele toets te geven.
  • - Gedroogde abrikozen: Net zoals vijgen kunnen ze zo worden gegeten of in stukjes worden gesneden en toegevoegd worden aan bijvoorbeeld yoghurt of plattekaas.
Bronnen

Anses. Table Ciqual 2013.
World Gastroenterology Organisation. Constipation : une approche globale. Novembre 2010.

8

1, 2, 3
... relax!

Een beetje tijd nemen voor uzelf tijdens drukke dagen, dat is heel belangrijk. Hier zijn enkele ontspanningsideeën:

  • - Een schuimbad nemen : Een klassieker... Ontspan u, adem diep in en uit, laat alles los en denk aan uw baby, die het ook lekker warm heeft in bad!
  • - Drink een kruidenthee: Een kruidenthee op basis van planten of vruchten kan ontspannend werken en beperkt uw verbruik van koffie en/of zwarte thee. Bovendien kunt u ervan genieten in uw warme bad!
  • - Uzelf een snoeppauze gunnen: FDoe uzelf een plezier met dit heerlijke recept. 1 kommetje plattekaas + gedroogde vijgen + blokjes peer en appel + amandelen + honing. Dit komt overeen met een tussendoortje van 6 g vezels van de 25 g die per dag wordt aanbevolen en van 270 kcal van de 2000 aanbevolen kcal. Dit recept kan worden vergezeld van een glas Hépar®, een handige oplossing om uw hydratatie en een betere transit te combineren*. Smakelijk!
  • - Een kleine massage : Zin om uzelf te verwennen? Masseer uw huid voorzichtig met een hydraterende crème of een beschermende olie (zoals zoete amandel of avocado) om uw huid zacht te houden en striemen te beperken.
  • - Denk aan uw liefste: Vergeet uw partner niet, de baby zal er snel zijn... Geniet van elkaar voor u met z'n drieën bent.

*Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Bronnen

Anses. Table Ciqual 2013.
Anses. Apports nutritionnels conseillés pour la population française.

9

Een echte
snoeper? Denk aan
evenwicht en transit!

Trekt u om de vijf minuten een keukenkast open, op zoek naar iets? Dat is helemaal normaal! Het begin van een zwangerschap gaat gepaard met een periode waarin u vaak zin hebt om te eten. Hier volgen enkele voorbeelden van pauzesnacks die ideaal zijn tegen constipatie:

  • - Een verfrissende pauze : 1 kommetje plattekaas + muesli + blokjes peer / 1 groot glas Hépar® = 4 g vezels van de 25 g die wordt aanbevolen per dag en 210 kcal van de 2000 aanbevolen kcal.
  • - Een weldoende pauze : 2 sneden volkorenbrood + honing / 1 appel / 1 groot glas Hépar® = 5 g vezels van de 25 g die wordt aanbevolen per dag en 190 kcal van de 2000 aanbevolen kcal.
  • - De snoeppauze : sneetje briochebrood / 1 kommetje appel-banaancompote met kaneel bestrooid met schilfers amandel / 1 kop groene thee = 5 g vezels van de 25 g die wordt aanbevolen per dag en 250 kcal van de 2000 aanbevolen kcal.
  • - De zomerse pauze : 1 verse fruitsla bestrooid met kokos / 1 snee volkorenbrood / 1 groot glas Hépar® = 4 g vezels van de 25 g die wordt aanbevolen per dag en 220 kcal van de 2000 aanbevolen kcal.
  • - De meeneempauze : 1 granenreep met hazelnoot / 1 potje compote zonder toegevoegde suiker / 1 miniflesje Hépar® (33cl) = 4 g vezels van de 25 g die wordt aanbevolen per dag en 620 kcal van de 2000 aanbevolen kcal.
Bronnen

Anses. Table Ciqual 2013.

10

Drink op
de gezondheid van...
uw transit!

Als u zwanger bent, wilt u geen last van vervelende transitproblemen. Een afdoende hydratatie gecombineerd met een vezelrijke voeding kan een goed middel zijn om het optreden van constipatie tijdens de zwangerschap te vermijden.

Het ideaal? De waterconsumptie verdelen over heel de dag. 's Ochtends bij het ontwaken, in de voormiddag bij een kopje thee, 's middags bij uw lunch, bij het dessert en uw kopje cafeïnevrije koffie, bij het vieruurtje, terwijl u het eten bereidt, bij uw avondmaal en 's avonds bij een kruidenthee... Drink telkens een groot glas water van 250 ml en u zult al snel aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid* komen.

Het natuurlijk mineraalwater Hépar® heeft een bewezen effect op de transit** en kan een eenvoudig hulpmiddel zijn om uw darmtransit te faciliteren.

*Zwangere vrouwen wordt aangeraden 2,3 l water per dag te drinken, het vocht uit de voeding inbegrepen. EFSA 2010.
**Hépar® is doeltreffend bij functionele constipatie, buiten elke onderliggende ziekte. HÉPAR® kan een laxatieve werking hebben. Drink 1 l HÉPAR® per dag in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

Bronnen

EFSA. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water. 2010.
Dupont C, Campagne A, Constant F. Efficacy and safety of a magnesium sulfate-rich natural mineral water for patients with functional constipation. Clin Gastroenterol Hepatol. 2014;12:1280-7.